onsdag 18 mars 2015

RITNINGAR PÅ UTBYGGNADEN

Efter att ha träffat en arkitekt och fått prisuppgift valde jag att rita själv. Det var väldigt dyrt att anlita en arkitekt, vilket jag förstår nu efteråt. Vi visste exakt hur vi ville ha det, så hur svårt kunde det vara? Det var ganska svårt och det tog hur lång tid som helst. Det visade sig att vi inte alls visste hur vi ville ha det utan har ändrat alla ritningar väldigt många gånger. Jag hade inget CAD-program, utan ritade allt i Photoshop. Kan inte rekommenderas, rita hellre i Illustrator om ni inte har CAD.

Processen:

1. Vi skulle göra en utbyggnad i ett plan - ett kök. Taket var tvunget att gå under balkongen vilket gjorde att lutningen var för svag för betongpannor. Det fick bli plåttak. Jag ringde och kollade med byggkontoret så det var ok. Det var det, men den kunniga kvinnan jag pratade med undrade varför vi inte byggde två våningar. Huset skulle stiga i värde och det som kostar mest att bygga är tak och plattan.

2. Jag ritade om och gjorde två våningar till äldsta dotterns förtjusning! Hon får ett större och mer avskilt rum. Vi ville ha gästtoalett i blivande hallen, som nu är kök, så jag ritade in det också. Skickade in ritningarna efter många ändringar och hoppades på bygglov.

3. Vi fick avslag på gästtoalett. Hela våningsplanet måste vara handikappsanpassat/tillgängligt, så om vi skulle bygga toalett måste den vara väldigt stor. Då skulle inte kläderna få plats i hallen och det var ju inte så bra. Det gick däremot bra att inte bygga någon toalett alls.
Men vad händer då om vi blir handikappade, frågade jag:
- Då bygger man en hiss upp till övervåningen. Men toaletten vi har där är pytteliten, så där kommer man inte in med rullstol. Ibland är reglerna förvirrande. Det blev en garderob istället.

4. Vår handläggare såg på ett flygfoto att vår friggebod låg för nära tomtgränsen. Vi har en bit skog mellan oss och tunnelbanan och vår friggebod låg ca 0,5 meter in på vår tomt. Den låg även närmare grannen än de 4,5 meter som är lagstadgade, men grannen har godkänt och då är det inga problem.
Vi fick flytta eller riva friggeboden, annars skulle vi inte få bygglov för vår utbyggnad. Vi valde att beställa kranbil och flytta vår nybyggda friggebod. Det innebar ny grund för friggeboden också.

I augusti 2014 flyttade vi friggeboden.

5. Efter några offerter från byggare hade vi valt en firma som vi anlitat tidigare och var nöjda med. Nu undrade byggaren varför vi gjorde platta på mark och inte källare. Det beror nog mest på priset, sa jag. Han räknade på det och det skulle inte bli så mycket dyrare. Alltså ritade jag källare och skickade in en komplettering till bygglovet, som nu var klart. Tyvärr ansåg de att det var nytt bygglov, så vi fick en härlig faktura på ytterligare ett bygglov.

6. Konstruktionsritningar kan jag inte göra själv, så vi anlitade en konstruktör. Han informerade oss om att man inte kan fästa utbyggnaden i det befintliga huset pga risk för sättningar. Han ritade en mellanvägg på 10 cm, vilket krympte vårt kök. Dessutom blev ytterväggarna 38 cm tjocka och jag hade räknat med 30 cm. Jag ritade glatt om allt igen och la på 10 cm, så köksinredningen fick plats. Vi får hoppas att det inte blir nytt bygglov igen.

7. I morgon har vi möte inför byggstart. Håller tummarna!

Här kommer mina färdiga ritningar. Det grå är utbyggnaden.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar