onsdag 19 augusti 2015

BYGGETS ARTONDE VECKA

Dag 87
Rören till golvvärmen drogs i köket.
 I Matildas rum jobbade de också med golvvärmen.

De fönster som inte ska ha fönsterbrädor byggdes klara med MDF och spacklades.
Kanterna på MDF ska synas ca 1 cm innan fodret kommer. Därför måste de spackla kanterna. Detta verkar de glömt, då de målat med täckfärg i nischerna. Vi har ju också noga valt kulören Carlssonvit, men det får vi också påminna om, för detta var inte rätt kulör. Det gäller att kolla allt! De åtgärdar allt och resultatet blir bra, så vi är jättenöjda trots lite fel på vägen.

De satte dit en MDF över dörren också.

Dag 88
Idag var det stora jobbet att såga ut för att kunna bygga trappa. Det gamla fönstret plockades bort.  Det verkade väldigt jobbigt att såga igenom ytterväggen. 
 
Jag tror vi ska göra öppningen ca 20 cm högre sen. 
 Oj, vad det lät och vad skitigt det blev!
De hängde ändå upp plast och dammsög efter sig, men byggdamm kryper in överallt!
De slipade väggar och spacklade också.

Golvvärmen är nu klar, men inte inkopplad.

På kvällen räknade vi på projektet, som lätt kan bli dyrare än vi räknat med. Det ordnar sig, men vi måste prioritera och ta bort saker.
Vi kommer inte att lägga betongplattor i hallen, som vi tänkt, utan vi tar upp trägolvet och så målar jag det rutigt, ungefär som på detta foto.
Vi kommer att måla trappan själva, tapetsera hall och gamla köket och måla snickerier där. Jag kommer även att måla luckor och skafferidörr, som vi redan har köpt.
Vi river gamla köket själva, men måste ha hjälp med el och plombera gamla avloppet.
Byggarna får göra allt i nya utbyggnaden.  

Min dator klarar nog inte allt damm som blir i hallen uppe. 
Jag gjorde provisoriskt kontor i vardagsrummet. 
Flyttade ut köksbordet, så nu kan jag måla luckorna i köket.
Jag hoppas vi snart kan se tillbaka på dessa foton och säga:
-Vad stökigt! Hur stod vi ut?
Just nu har man vant sig vid att ha det så här...
 Flyttade datorn...
 Tog ut köksbordet till vardagsrummet...
Fixade en arbetsplats i vardagsrummet. Var tvungen att städa lite också...

Dag 89
Idag började de med att mäta och rita upp trappan på väggen.

 Det känns konstigt att man kan se gamla delarna av huset när man står i utbyggnaden nu.
Det börjar bli ett hus och inte två separata delar!

Golvet och dörrarna levererades.
De hann lägga halva köksgolvet... Tyvärr kan jag inte fota, för de har täckt över med plast och golvpapp. Jag fick stopptecken av Elin när jag ville slita upp och titta.
Jag får försöka fota under dagen imorgon.

Matildas walk-in-closet målades vit inuti och hennes rum målades i en turkos kulör. 
Ser härligt ut! Nu börjar det bli klart!
 
  
Fönsternicherna målades med vit snickerifärg. Det blev inte Carlssonvit, men det ser bra ut ändå...

Rörmokaren kom och provtryckte golvvärmen.

Och eftersom vi inte har något att göra, passade Chrille på att bygga en scen av spillbitar från bygget.
 Denna scen ska användas till den årliga grannfesten på lördag!
Scenen ska bestå av flera moduler, som ska skruvas ihop på plats.
Ett helt band ska ju kunna vara på scenen-helst samtidigt!
 Sen ska vi tydligen förvara den, så den kan användas varje år. Ska vi ha den i nya köket??

Dag 90
Idag la de golvet klart i köket. Jag lyckades ta ett foto innan de la på papper.
Det ser jättefint ut! Det ska behandlas med en vit hårdvaxolja.
 Dörrarna är nu grundmålade.
Trappavsatsen utanför Matildas dörr breddades,
efter att snickaren räknat ut exakt var trappan ska sluta.

Dag 91
Idag blev golvet klart i Matilda rum och i hennes walk-in-closet.

Dörrarna målades färdigt och karmarna målades.
Snickaren gjorde fönsterbrädorna i Matildas rum. Så kul att se hur det blev efter min kartongmall!

Chrille beundrar Matildas rum...

Dag 92
Sidan av trappans sågades till efter massor av uträkningar och mätningar.

De gjorde fönsterbrädorna i köket.

Balken i Matildas rum målades
De spacklade och slipade i fönsternischerna

På söndagen tog Chrille bort färgen på den gamla skafferidörren, som ska vara i köket.
Syrran hejade på!

Sen gick vi igenom vad som är kvar att göra på bygget och vad vi kan göra själva. Jag kommer att måla alla lister och några snickerier, tänkte vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar