tisdag 2 juni 2015

BYGGETS SJUNDE VECKA

Dag 29
I dag kom det upp en vägg till. Man ser nu hur fönstren kommer att sitta och får en känsla för storleken på köket. Chrille kommer att stå här och laga mat snart! Lite gladare min då, hoppas jag!

För att få rätt höjd på golvet på andra våningen fick de borra ett hål genom väggen i Elins rum. 
Det gick att såga upp listen bakom hennes säng och sen sätta tillbaka. Tur! 
På utsidan ser hålet ut så här:
Det regnar en stund varje dag, så de har byggt ett litet regnskydd för sågen. 
Undrar om det behövs bygglov för det också?

På kvällen gick jag ut och kontrollmätte och upptäckte att de gjort dörrhålet för litet. Delvis mitt fel, 
för det stod fel på ritningen, men jag trodde de skulle kontrollmäta. Ingen större fara utan byggledaren kommer i morgon bitti. Sen tycker jag fönstren ska vara lite närmare hörnet. Hoppas det inte är för mycket jobb att ändra. Jag undrar också om fönsterhöjden blir 98 cm från golvet, som jag vill ha det. Svårt att mäta och räkna ut hur högt fönstret hamnar.

Dag 30
Idag hade vi möte med byggledaren om flytt av fönster och dörrhålet som var för litet. Det är inga problem att ändra nu, hade varit värre sen. Vi ritade och mätte, nu blir det säkert bra. 
Fönsterhöjden verkar stämma. Idag kom inga byggare för de väntar på material, så jag passade på att vara i trädgården lite. Jag saknar verkligen att kunna sitta i trädgården och att gräva i rabatterna.

Jag ägnade nästan hela dagen åt att räkna, mäta, rita och sedan rita om alla ritningar som inte stämmer riktigt när man börja flytta fönster. Sen läste jag konstruktionsritningarna och insåg att vi missat att det ska vara en imkanal i hörnet. Nu kanske jag måste flytta ut fönstren igen. Jag mailade konstruktören och väntar på svar. Det är så många saker att ta hänsyn till. Dörrens placering tex är beroende av  trappan till övervåningen och en bärande balk. Det minsta fönstret får inte komma för långt åt vänster, för då kommer fläkten framför fönstret. Hamnar dörren för långt till vänster får inte köksinredningen plats. Eftersom det inte finns innerväggar eller ytterväggar ännu, så måste man tänka hur långt ut panelen kommer och sen mäta från det och räkna ut var innerväggarna hamnar. 
Känner att hjärnan kokar!

Oj vad jag har ritat många streck på konstruktionen.
Hoppas de förstår vilka streck som gäller, det gör knappt jag längre...


Dag 31 
Byggledaren och jag hade möte om alla mått. I stort sätt allt behövdes flyttas någon eller några centimeter. Jag känner mig lite jobbig. Idag kom bara en byggare, så det tog honom hela dagen att fixa så alla mått blev rätt.

Dag 32
De började med att ta bort läkten på det befintliga huset. Det knakade och knarrade och Karolina, som bor hos oss några dagar, sov i rummet som ligger mot den väggen. Inte så lätt att sova!
Sen fortsatte de att bygga skalet. Nu är alla tre väggarna på plats.



Och så var det dags att mäta. Det känns som om jag blivit besatt av att mäta...
Nu verkar allt stämma utom ett litet fönster på den väggen de byggde idag. Det är bara höjden som inte stämmer, så det fixar de snabbt imorgon. Problemet är bara att de som bygger varken pratar svenska eller engelska, men google translate borde funka!

Dag 33
Sista arbetsdagen i veckan blev kort. De började med att skruva klart undervåningen. På konstruktionsritningen stod det att man skulle använda hålband i kors. Vi trodde hålband var i metall och ganska snabbt monterade. Snickarna fällde in en balk på skrå och det var väldigt avancerat. Jag ringde byggledaren, som blev lite sur och sa att han visste hur det skulle vara. Då ringde jag konstruktören, som bekräftade att ett hålband är just ett metallband med hål. Snickarnas jobb är förstås inte fel, men lite omständigt. Vi har ingen lust att betala för onödigt jobb, så Chrille ringde byggledaren igen, som fick ringa konstruktören. Sen gick snickarna hem och vi vet inte vad som bestämdes... Spännande fortsättning följer! Hur som helst såg vi på deras avancerade balkinfällning att de är duktiga hantverkare! Bådar gott inför köket när de ska bygga alla detaljer och inbyggda skåp, som jag ritat.


På lördagen åkte vi till Överjärva byggnadsvård och hittade perfekta fönster till köket!
Fönstrena ska bli dörrar till ett inbyggt skåp. Vi beställde även måttbeställt ljusinsläpp,
som ska sitta över skafferidörren. Väldigt dyrt blev det, eftersom de ska byta glas, kitta och skrapa fönstren åt oss. Men det kommer att bli jättefint! Det finns ett mysigt fik där också.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar