söndag 24 april 2016

HALLGOLVET MÅLAS RUTIGT

Först hade vi tänkt att lägga klinkers i hallen, men då skulle det krävas ett annat underlag och de klinkers jag hittade var väldigt dyra. 
Vi valde att måla golvet rutigt istället. här kan du följa hur jag gjorde.

Först mätte jag golvet noga och ritade upp rutorna i datorn. Krävdes lite uträkningar för att få rutorna att gå jämnt upp, så det inte blev några halva rutor...
Sen skissade jag upp alla rutor och bården runt på golvet.

Sen tejpade och målade jag bården runt golvet två gånger.

Efter det var det dags att tejpa rutor. Det blir bara varannan ruta som blir rätt storlek när man tejpar. Jag satte små tejpbitar i de rutorna jag inte skulle måla. Sen målade jag vit färg på tejpen i de rutor som jag skulle måla grå, så den grå färgen inte ska läcka in under tejpen sen.
 
Sen målade jag de första grå rutorna två gånger. Färgen har lång torktid, så jag fick vänta tills nästa dag med att måla andra gången.
 
 
Spännande att dra bort tejpen!
 
Sen tejpade jag för de sista rutorna. Målade vitt på tejpen och sen två gånger grått.
Tejpbitarna ni ser på golvet nedan är markeringar för var familjen fick gå när de kom hem. 
Problemet med att måla ett golv där man måste gå...

 Sen var det bara att dra bort tejpen och golvet var klart!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar